Sneldamtitels voor Ger Pisters, Peter Hernaamt en Sandra Laurutiene

Geplaatst op 31-03-2012

Voor het achtste jaar op rij was onze vereniging gastheer voor de deelnemers aan het LK sneldammen. Net als de voorgaande keren was café/zaal 't Dörp in het landelijke Maasniel de basis van waaruit de Limburgse damcoryfeeen elkaar bestreden met als inzet een reeks provinciale sneldamtitels.

Eenendertig dammers en eén damster verschenen er om 12 uur aan de start voor dit Limburgse titeltoernooi. De meesten met in hun achterhoofd de wens om zo hoog mogelijk te eindigen en zo goed mogelijk te presteren. Niet iedereen koesterde titelaspiraties en voor de mensen die tot die groep gerekend mochten worden was de gezelligheid in de sfeervolle ambiance van de prachtig vernieuwde zaal belangrijker dan de drang om ergens in de top van het klassement te eindigen.

Damclub Roermond was niet alleen een voortreffelijk gastheer voor dit kampioenschap. De club had met elf deelnemers ook een groot aandeel in het deelnemersveld. Het organisatieteam dat net als veertien dagen geleden tijdens het Roermondse jubileumtoernooi bestond uit de heren Wim Sanders met kundige assistentie van Eric-Jan Hannen, loodste de dammers keurig door de negen ronden Zwitsers heen. Arbiter Sanders had op dit punt een gemakkelijke dag, want er deden zich op de diverse borden hoegenaamd geen strubbelingen voor die een arbitraal ingrijpen noodzakelijk maakten. Hulde voor de deelnemers derhalve.

Het lot bepaalde dat al in de eerste ronden verschillende favorieten tegen elkaar in het strijdperk moesten aantreden. Dat dat ook meteen consequenties had voor het klassement spreekt voor zich. Zo moest Theo Schippers, toch een gerenommeerd sneldammen, in de openingsronde de confrontatie aangaan met outsider Harrt Velraeds. Velraeds pakte in deze partij de volle winst en daarmee gaf hij metterdaad zijn visitekaartje af. Schippers zou later op de dag revanche op zichzelf nemen.

Meervoudig sneldamkampioen Brion Koullen werd in de eerste ronde gekoppeld aan Randy Cardozo. De prestaties die de jonge Brunssummer het afgelopen seizoen in de KNDB-clubcompetitie neerlegde waren al een voorteken voor een spannend duel. De partij eindigde in een puntendeling. Het lot was trouwens zeer gewillig in het maken van clubpaartjes: Louis Peters trof zijn clubgenoot Wiel Maertzdorf, Ger Pisters zat oog in oog met Wiel Okrogelnik, Joop Verstappen trof Jack Sijbers, Peter Bronstring ontmoette Remon Gadjradj en Jeroen Huskens werd gekoppeld aan Sandra Laurutiene.

Toen om half vijf de eindstand werd gepresenteerd bleek dat in de C-groep een verlenging in de vorm van een barrage noodzakelijk was geworden. Peter Hernaamt, Ivar Jansen en Remon Gadjradj hadden in de negen reguliere ronden alle drie 10 punten verzameld. Peter begon de herkansing met winst tegen Remon, waarna Ivar en Remon tegen elkaar remiseerden. In de beslissende partij tussen Peter en Ivar kreeg Hernaamt voordeel. Toen hij een twee-om-drie-naar dam wilde uitvoeren deed Ivar precies datgene wat Peter voor ogen stond. Edoch, de omstanders - die zich overigens netjes afzijdig hielden en de spelers niet beinvloedden - zag tot hun ontsteltenis dat Ivar geen gebruik maakte van de meerslagregel en dus niet twee maar zowaar drie schijven moest slaan. Ware dat alleen al pijnlijk, fnuikender werd het toen bleek dat die verplichte drieslag zijn bekroning zou vinden op de damlijn. In plaats van winst werd een nederlaag Ivars deel. Daardoor miste hij het kampioenschap in de C-groep.

Uiteindelijk werd Theo Schippers de nieuwe kampioen, vóór Rudi Claes (de kampioen van 2009) en Patrick Casaril, de onttroonde titelhouder.
In de B-groep ging de eindoverwinning en de Limburgse titel naar Ger Pisters.

Sandra Laurutiene werd de derde Roermondse kampioen. Zij werd bij ontstentenis van andere deelneemsters, kampioen bij de dames.

Folkert en Ivar Jansen werden provinciale titelhouders bij de junioren en aspiranten.

Afhankelijk van inspiratie morgen een verdere verdieping over de gebeurtenissen van vandaag, plus, natuurlijk, de tabellen met de uitslagen. Aangezien het nogal wat vervelend handwerk vereist om de resultaten netjes en vooral leesbaar in beeld te brengen, vragen we de bezoekers enig clementie.

De eindstand, klik hier.

Enkele fotografische hoogstandjes van de hand van Wim Sanders vindt u hier.

De bijgewerkte erelijst van Limburgse sneldamkampioenen ziet er nu zo uit.