Clubkampioenschap 7: Ger Pisters doet goede zaken

Geplaatst op 28-10-2006

Het wordt een beetje eentonig, maar geen mens die daar moeilijk over doet. Opnieuw dertien mensen op de clubavond, hetgeen resulteerde in het spelen van vijf partijen om het kampioenschap van Roermond.
De onderlinge competitie kent dit seizoen - tot nu toe tenminste - een verloop waar we al enkele jaren met veel belangstelling naar hebben uitgezien. Het is zaak deze regelmaat voor de rest van het seizoen vast te houden!

Snel naar de ontwikkelingen op en rond het dambord.

Wiel Okrogelnik behaalde gisterenavond een eenvoudige en erg gemakkelijke overwinning ten koste van Piet Snellens. Erg diep hoefde de titelverdediger niet in zijn krachtenarsenaal te putten, want tot drie maal toe was de vrijgevigheid van de man uit Maasbracht de aanleiding tot een simpele schijfwinst.

Ger Pisters behaalde, na een lange zit dat wel, een kostbare zege op Jeroen Huskens. Toch zag het er in het middenspel nog helemaal niet naar uit dat de ongekroonde damkampioen van Herkenbosch met de beide punten aan de haal zou gaan. In het late middenspel sloeg de sluwe vos evenwel toe, en toen was de weerstand van Huskens spoedig gebroken.

De drie andere partijen eindigden in puntendelingen. daarbij was die in de partij tussen Peter Eikelenberg en Jack Sijbers de minst voor de hand liggende. Beide relatief jonge dammers, voortgekomen uit de eigen kweek om het zo eens uit te drukken, kunnen bij tijd en wijle flink van leer trekken. Menige tegenstander in bondswedstrijden heeft dat in de loop der jaren mogen ervaren. Gisteren werd er door beiden op het scherpst van de snede gestreden en dat leverde een uiterst interessant wedstrijdverloop op. We zullen hun onderlinge duel binnenkort beslist ergens publiceren. Remise werd dus de uitslag.

Jos Werson en Jac Hannen speelde hun eerder afgebroken partij uit. Hannen leek volgens insiders enig voordeel te hebben toen de strijd werd hervat, maar zo dit al het geval was, in de twee uur die de heren nog voor het restant van de partij uittrokken was daarvan in het geheel niets te merken. Jos Werson hield zijn linies mooi gesloten en met de deling van de winst hadden beide strijders vrede.

Rest de partij tussen Wim Sanders en Roy Loor. Als je een buitenstander vraagt wat hij denkt dat de uitslag van deze titanenstrijd geweest is, zal 10 tegen 1 "een puntendeling" het antwoord zijn. Dit antwoord wordt goed gerekend. Ondanks het feit dat Wim in het middenspel materieel voordeel wist te behalen, bleek dat toch niet toereikend om de voorzitter naar een nederlaag te spelen. Ook hier wisselden beide spelers met wederzijds goedvinden, na drie uur schermutselingen op het bord, de vredespijp met elkaar uit.

De resultaten op een rijtje gezet:
J.Hannen - J.Werson 1-1
W.Sanders -R.Loor 1-1
W.Okrogelnik -P.Snellens 2-0
P.Eikelenberg - J.Sijbers 1-1
J.Huskens- G.Pisters 0-2

Voor de ranglijst hadden deze uitslagen niet veel gevolgen. De beide winnaars boekten vanzelfsprekend enige terreinwinst richting de top.
De deelnemers op de posities 2 en 3 en 4 en 5 wisselden onderling van plaats. Aan de kop en vanaf positie 6 wijzigde er zelfs helemaal niets.

Ranglijst per 28-10-2006 na  33 van de 91 partijen

1 (  1 ) W.Sanders          6  3  3  0  9   (    30 )
 2 (  3 ) W.Okrogelnik       4  4  0  0  8   (    46 )
 3 (  2 ) J.Sijbers          7  3  2  2  8   (    36 )