Bondscompetitie: Eerste thuiswedstrijd van het seizoen

Geplaatst op 24-09-2009

(49.801) Het klinkt alsof er een wereld voor je open gaat, de eerste thuiswedstrijd. Gegeven het feit dat er acht teams aan de provinciale clubcompetitie deelnemen vergt de Limburgse damcompetitie slechts een zevental wedstrijden. Het alternatief, een dubbelrondige competitie met dus een uitwedstrijd en een thuiswedstrijd tegen elk van de overige teams wordt door de Limburgse dammers als een te zware belasting ervaren. Dus rest alleen een enkelrondige competitie, met dus hoogstens een viertal thuiswedstrijden. Omdat we al enkele seizoenen de competitie beginnen met een gezamenlijke ronde (een prima initiatief was dat overigens) speldn de clubs elk seizoen drie maal uit en drie maal thuis. Simpel zat dus.

Zaterdag spelen wij dus onze eerste thuiswedstrijd en wel tegen Cema/De Vaste Zet. Nee, niet tegen de hoofdmacht van de vereniging. Die speelt immers al enkele seizoenen in de Ereklasse, het hoogste niveau binnen de KNDB-clubcompetitie. Zelfs het tweede tiental van de club speelt in de landelijke competitie.

Op provinciaal niveau komen dus de mensen uit die dolgraag het dammen in competitieverband beoefenen, maar die geen aspiraties (meer) hebben om op topniveau mee te draaien. Dat neemt niet weg dat we zaterdag zomaar spelers als Martijn van Gortel of Erwin Heunen als tegenstander kunnen treffen. We verwachten dat niet, maar mochten die dammers ons clublokaal binnentreden: reglementair is dat helemaal in orde.

In de openingsronde pakten de Geleense dammers fors uit tegen De Ridder. De Brunssummers kregen geen schijn van kans en wanneer Lei Schepers de winst tegen zijn tegenstander gewoon zou hebben gepakt, zou de overwinning nog meer glans hebben gekregen. We zijn dus gewaarschuwd.

Geleen trad aan met Dieter van Gortel aan het hoogste bord. De kans dat hij er zaterdag bij is, is niet zo heel er groot. Op dit moment (donderdagavond, 8 uur) speelt hij als een van de 28 tegen Ton Sijbrands in diens poging het wereldrecord blinddammen op 28 partijen te brengen. Dieter is een van de uitverkorenen die mag proberen het de grootmeester zo moeilijk mogelijk te maken op diens weg naar zijn zoveelste record in deze discpline. U kunt als u dat wil de partijen van de Boebka van het blinddammen live volgen op Blinddammen.

Martijn en Erwin, beiden reeds genoemd, waren in Landgraaf tegen De Ridder allebei van de partij. Met deze sterke spelers aangevuld met mannen als Nico Verjans en de broers Ivar en Folkert Jansen is De Vaste Zet tot heel wat in staat.

Roermond begon de competitie tegen Raes DC Maastricht heel erg goed. Na een 6-0 voorsprong eindigde de strijd uiteindelijk in een gelijkspel, voor ons toch wel een teleurstelling. Logisch dat we zaterdagmiddag een revanche op onszelf willen nemen.