Clubcompetitie PLDB in de steigers (met competitieprogramma)

Geplaatst op 03-09-2009

(48.781) Morgenavond, 4 september, gaan de schijven weer schuiven. DC Roermond pakt haar wekelijkse oefenavond weer op.

Nauwelijks een week later wacht al de eerste confrontatie in competitieverband. In Landgraaf treedt damvereniging Schaesberg als organisator tevens gastheer op voor de acht teams die deel uitmaken van de provinciale clubcompetitie.
Vijf tientallen van Limburgse bodem komen komend damseizoen uit in de nationale damcompetitie, evenveel overigens als in het afgelopen seizoen.

In de provinciale clubcompetitie is de terugkeer van de dammers uit Geleen-Sittard een verademing. Door allerlei vervelende omstandigheden moesten ze vorig seizoen verstek laten gaan, maar gelukkig is Cema/De Vaste Zet er dit seizoen (naast twee landelijk spelende teams!!) ook in de provincie weer bij.

Doordat de Limburgse topteams in KNDB-verband opereren, en het, hoewel formeel toegestaan, not done is dat de sterke spelers zich ook laten zien in de provinciale wedstrijdenreeksen, heeft de PLDB-achttallencompetitie de laatste jaren duidelijk aan kwaliteit ingeboet. Dat betekent niet dat de competitie niet spannend zou zijn, integendeel zelfs. Schaesberg werd in korte tijd driemaal kampioen van Limburg, maar elke keer gebeurde dat pas door in een beslissingswedstrijd succesvoller te zijn dan de tegenstander.
Het is geen koffiedik kijken wanneer we roepen dat Schaesberg en Roderland ook in het seizoen 2009-2010 de sterkte teasm op de been brengen. Homogeniteit staat bij deze teams voorop en daar kunnen de overige deelnemende teams niet aan tippen. Alhoewel: was het clubje uit Roermond afgelopen seizoen niet de runner up?

Even de historie weer voor de geest halen. Na drie ronden stond Damclub Roermond fier bovenaan de ranglijst. Oke, een beetje het gevolg van een gelukkig competitierooster, maar toch, we wonnen die wedstrijden toch maar mooi. Helaas gingen we tegen de uiteindelijke kampioenen onderuit, maar dat was een dubbeltje op zijn kant. Ook tegen DIOS verloren we, maar die nul was beslist niet nodig geweest, sterker nog, de winst had bij ons terecht moeten komen. Gedane zaken nemen evenwel geen keer.

We overtroffen onszelf door in Kerkrade de veelvoudige Limburgse kampioen Roderland DC met 10-6 te kloppen, voor Roermond een prestatie van formaat. Nooit eerder kwamen we tegen de ploeg van Brion tot een positief resultaat.
Met een derde plaats in de eindstand, onze hoogste positie in de hoogste klasse ooit, besloten we het seizoen 2008-2009.

En de verrichtingen in de bekercompetitie dan?

DC Roermond bereikte voor de derde keer de Limburgse finale. Helaas nam Roderland nu revanche op ons viertal, maar we dwongen toch maar mooi een deelname aan de KNDB-bekercompetitie af en ook daar presteerden we boven verwachting. Een 4-4 tegen een landelijk spelend team was super. Pas in de barrage moesten we de handdoek in de ring gooien.

Nee, het afgelopen seizoen was er voor ons eentje om in te lijsten. Wat let ons op op de ingeslagen weg voort te gaan? Niets en niemand toch? In Landgraaf kunnen we laten zien hoe (goed) we de zomeraanden zijn doorgekomen. Vier maanden niet dammen is een lange periode. Maar ook de dammers van Raes DC Maastricht, onze tegenstander volgende week zaterdag, zijn pas enkele dagen weer achter het bord te vinden.

Zoals het er nu naar uitziet gaan we een spannende competitie tegemoet. We putten moed uit de resultaten van het afgelopen seizoen en met de bekende inzet van de underdog zullen we een heel eind kunnen komen.

Via deze website, via ons bekende lijforgaan Damclub Roermond Mini-magazine en via regelmatig aangereikte publicaties in het weekblad De Trompetter zullen we ook komend seizoen weer bijna wekelijks verslag doen van de gebeurtenissen op en rond het dambord.

Voor het PLDB-competitieprogramma klik hier.