De 5e editie van het Johan Sonstoernooi

Geplaatst op 23-03-2008

Het lijkt intussen eeuwen geleden, maar in de jaren zeventig (sommigen denken er goed aan te doen hieraan toe te voegen 'van de vorige eeuw', vooruit dan maar), maar dus in de tijd die ik nu in gedachten heb, togen vele tientallen dammers uit de beide Limburgen, maar ook uit de damkernen Brussel, Gent, Kortlijk, Luik en de kleinere damkernen zoals St. Truiden, Zwartberg en Dilsen-Lanklaar op Tweede Paasdag naar het Belgisch-Limburgse mijnstadje Genk om daar deel te nemen aan het traditionele Genkse Paasdamtoernooi.

Het dient gezegd: een heerlijk toernooi, georganiseerd zoals we dat bij onze Belgische vrienden gewend zijn, een sportieve krachtmeting, waarbij het winnen ondergeschikt was aan het plezier in het spel, en waar iedereen met een prijsje naar huis ging. Het is spijtig dat dit fraaie evenement van de damkalender is verdwenen. De nostalgische herinnering aan Genk is desalnietemin bij velen behouden gebleven.

Geen paasdammen derhalve dit Paasweekend. Wat ons wel te wachten staat is aankomend weekend (zaterdag 29 maart) de vijfde editie van het Johan Sons toernooi.

In trefwoorden:

toernooivorm: viertallentoernooi,
gastheer: Damclub Eureka,
lokatie: hun clublokaal aan de Weijenberg in Hoensbroek.

Het is te hopen dat veel dammers gehoor geven aan de uitnodiging om bij deze jubileumeditie van het naar wijlen haar voorzitter genoemde herdenkingstoernooi van de partij te zijn.

Eureka verdient het om zaterdagmiddag een massaal opkomend dammerspubliek te mogen verwelkomen. De eerdere toernooien in Schaesberg en Maastricht hebben aangetoond dat er, andere geluiden ten spijt, voor eendaagsevenementen in Limburg wel degelijk een grote belangstelling bestaat.

A.s. zaterdag vindt in Geleen in de basisschool 't Kempke de finale van het Limburgs kampioenschap schooldammen voor het basisonderwijs plaats.