Clubcompetitie: Eureka op visite

Geplaatst op 14-03-2008

(31.912) Komende zaterdag treedt Damclub Roermond in eigen huis voor de vijfde ronde van de PLDB-competitiewedstrijd aan tegen de dammers van Eureka uit Hoensbroek.

Na de eerste drie ronden deelden Roermond en Eureka gezamenlijk de zesde plaats. Beide teams verzamelden ieder twee punten. Eureka pakte één bordpuntje meer.

Op de vierde speeldag ging DC Roermond bij Schaesberg flink onderuit, terwijl Eureka de wedstrijd tegen De Ridder moest afzeggen vanwege een overvolle ziekenboeg.

Zaterdag treffen de teams elkaar in Roermond. Beide ploegen hebben niets meer te winnen in de lopende competitie. Op zich genomen is dat erg jammer. Van een echte spanning is in dit soort wedstrijden nauwelijks sprake, en dat drukt de motivatie bij de spelers.

Omdat DC Roermond graag elk lid dat wedstrijdervaring wil opdoen in de gelegenheid stelt om daadwerkelijk aan de bak te komen, zal het Roermondse team zaterdag in vergelijking met het team dat tegen Schaesberg aantrad, een flinke metamorfose ondergaan. Roermond zal tegen Eureka zeker niet op oorlogssterkte aantreden. Naar verwachting zullen enkele jeugdleden hun debuut in het achttal mogen maken.

Van Eureka is bekend dat ook deze vereniging regelmatig aankomende dammers, zowel talentvolle jongeren als gemotiveerde jeugdleden, in het team opstelt. Het actieve jeugdbeleid van de club ligt hieraan beslist ten grondslag. In de min of meer onbelangrijke clubwedstrijden krijgen de minder ervaren dammers de gelegenheid om de broodnodige ervaring met het serieuze teamdammen op te doen. Veel van de inmiddels grijs geworden dammers werden bij hun eerste optredens zomaar voor de leeuwen geworpen, met alle gevolgen van dien: het moeten incasseren van veel nullen stimuleert niet echt, en vaak leidde dat in een vroeg stadium al tot een afkeer van het spel. De serieuzen, de grijzen van nu dus, volhardden evenwel in de strijd. Gelukkig zien de bestuurderen tegenwoordig in dat er waardevoller methoden zijn om de beginnende dammer die eerste kennismaking van het wedstrijdammen te laten ervaren.

Op basis van deze ingredienten valt er met geen mogelijkheid iets te vertellen over de kansen, noch over de uitslag. Sterker nog: het maken van een prognose is ondoenlijk. Beide clubs weten van elkaar niet wie er zullen meespelen, en zo dat al bekend zou zijn, valt er niets te zeggen hoe de paringen uitpakken. Kortom: het wordt door deze onzekerheden op voorhand een leuke dammiddag.