Jos Werson verrast in Berlijn (in originele layout)

Geplaatst op 03-12-2003

Jonge Pool Lukasz Skorecki wint Berlin-Marzahn Open 2003

Roermondenaar Jos Werson heeft afgelopen weekend beslag weten te leggen op de tweede plaats in het jaarlijkse internationale toernooi van Berlijn. Winnaar werd de 18-jarige Lukasz Skorecki uit Polen, die een uitstekende indruk achter liet op de Nederlandse delegatie. De tweedaagse wedstrijd in de Duitse hoofdstad wordt al jaren bezocht door een selectie van DC Roermond, aangevuld met Schaesberg spelers. Hoewel de gezelligheid een grote rol speelt, staat het dammen zeker niet op de tweede plaats. De Nederlanders maakten de laatste twee jaren de dienst uit, Olga Kamychleeva won in 2001 en Wiel Okrogelnik in 2002. De Duitse oppositie was in die jaren taai, maar echte toppers ontbraken bij onze Oosterburen. De Poolse delegatie, onder leiding van EDC-voorzitter Jacek Pawlicki, zorgde dit jaar echter voor sterke tegenstand. Pawlicki zelf leidde tot de laatste ronde, maar dolf het onderspit tegen junior Skorecki, waardoor hij terugviel naar de vierde plaats. Op dat moment had Herkenboschenaar Ger Pisters de toernooiwinst voor het grijpen. Hij had een winnende stand tegen Jos Werson, maar gebruikte te veel tijd en verloor uiteindelijk. De vijfde plaats werd zijn deel. Werson steeg door de winst op zijn clubgenoot naar de tweede plaats. Derde werd de Moldavische Duitser Oscar Creidman, die in de voorlaatste ronde zeer verrassend titelverdediger Okrogelnik versloeg.
Voor het eerst werd er ook om een damestitel gespeeld, deze eer ging wel naar een Nederlandse. Manon Bassant van DV Schaesberg liet haar concurrenten ver achter haar, ondanks dat ze meerdere malen in ernstige tijdnood kwam. Op de tweede plaats eindigde Sonja Buske, voor haar dochter Jacqueline.

De eindstand na zeven rondes Zwitsers systeem (speeltempo 45 minuten p.p.p.p.)
1. Lukasz Skorecki (Pol) 11
2. JOS WERSON (DC Roermond) 10 57
3. Oscar Creidman (Dui) 10 55 72
4. Jacek Pawlicki (Pol) 10 55 71
5. GER PISTERS (DC Roermond) 9 64
6. Yosip Yampolskyy (Dui) 9 60
7. BRAM VERHOEF (DV Schaesberg) 9 50
8. Jan Zioltkowski (Dui) 8 57
9. WIEL OKROGELNIK (DC Roermond) 8 54
10. Clemens Crucius (De Vaste Zet) 8 53
11. PETER EIKELENBERG (DC Roermond) 8 52
14. MANON BASSANT (DV Schaesberg) 7 41
15. JACK SIJBERS (DC Roermond) 6 54
16. JEROEN HUSKENS (DC Roermond) 6 51

De in totaal 25 deelnemers hadden allen een zeer geslaagd weekend, gezelligheid (lees: bier) was vaak belangrijker dan goed spelen. Volgend jaar zal er zeer waarschijnlijk weer een Nederlandse delegatie naar het oosten afreizen om weer te genieten van de Berlijnse gastvrijheid.

Tot slot nog een illustratie van het soms nog al wankele niveau van de Duitse deelnemers. In de eerste ronde trof Bram Verhoef de Berlijnse Jacqueline Buske. Deze jongedame doet al jaren mee, met veel enthousiasme overigens. Zij speelde een opmerkelijke opening (zakdambordje is niet nodig).
1. 33-28 18-22
2. 28-23?