Eureka ontsnapt ternauwernood aan puntverlies en wordt daardoor koploper

Geplaatst op 17-12-2005

(9414) Met het kleinstmogelijke verschil heeft DC Roermond vanmiddag in de vijfde competitieronde de winst naar Hoensbroek zien overdrijven. Door de nipte 9-7 waarmee de mannen van Eureka aan de winnende hand bleven, behoudt Eureka de aanspraken op het kampioenschap.

De belangrijke topper tussen koploper Roderland en naaste belager Schaesberg werd uitgesteld. Daardoor heeft Eureka, met nog twee wedstrijden voor de boeg, de koppositie in de Limburgse damcompetitie tijdelijk (?) overgenomen.

Uit de twee vooruitgeschoven partijen, noodzakelijk geworden vanwege de wedstrijdverplichtingen die Wiel Okrogelnik zaterdagmiddag bij Raes DC Maastricht had, scoorde Roermond twee punten. Wiel zelf zorgde voor een overwinning op een van de sterkste, zo niet de sterkste Eurekaman van dit moment, Ed Zijlstra. Jammergenoeg kon Leon Zeegers, die vooruitspeelde tegen Marcel Karssing, aan deze score niets positiefs toevoegen.

Zaterdagmiddag verscheen een DC Roermond bij de 2-2 tussenstand achter de borden met enkele verrasssende gezichten. Zo maakte Hans Eikelenberg na een lange periode van niet-deelnemen aan competitiewedstrijden, weer eens zijn opwachting op competitieniveau. Het werd een verrassend goed optreden. Ook Rob Aartsen was na zijn optreden tegen Schaesberg enkele weken geleden, deze keer opnieuw van de partij.

Eureka kwam op voorsprong toen Wim Sanders, haast traditiegetrouw aan PLDB-preses Bert Verton gekoppeld, de strijd moest opgeven. Door de zege van Peter Eikelenberg op de Genkse dammer Raymond Vandecaetsbeek werd de balans echter weer in evenwicht gebracht, 4-4.
DC Roermond bracht Eureka kompleet in verlegenheid toen hun secretaris Leo Holtman door Montfortenaar Rob Aartsen op een gave nederlaag werd getrakteerd. Roermond kwam daardoor op een 6-4 voorsprong en dat voorspelde voor de gasten niet veel goeds.
Oud-Limburgs kampioen John Lewkowicz evenwel bracht de stellingen opnieuw in evenwicht. Hij bezorgde Ger Pisters een pijnlijke verliespost.

Toen Roy Loor en Herman Pijnburg in het duel tussen de beide clubvoorzitters besloten om de punten te delen, waren alle ogen gericht op de langstdurende duel, dat tussen de sterke en fanatieke Marius Coolen en terug-van-weggeweest Hans Eikelenberg. De spanning werd voor Hans, die door zijn lange afwezigheid in teamwedstrijden toch wel enig wedstrijdritme te kort komt, op een gegeven moment te groot.
Daardoor ontsnapte Eureka ternauwernood aan een gelijkspel of mogelijk nog erger.

Voor verdere details Klik hier.