Limburgs kampioenschap in beslissende fase

Geplaatst op 05-05-2005

(5995) Vanmorgen lag er in de electronische brievenbus een bericht met de stand om het Limburgs kampioenschap na de vijfde ronde en de parting voor de zesde, de voorlaatste, ronde.

Spannend is het dit jaar alleszins. Aan de top strijden Brion Koullen (9 punten), Martijn van Gortel (8 punten) en Olga Kamychleeva (7 punten) om de titel die vorig jaar niet vergeven is omdat de gelijkeindigenden Eddy Budé en Olga Kamychleeva geen tijd konden vrijmaken om de beslissingswedstrijden af te werken.

Het gebeurt maar hoogstzelden dat de leiders van de provinciale titelstrijd zich al na vijf ronden van de rest van de groep weten los te maken. De kans is dan ook levensgroot aanwezig dat uit de drie genoemden de nieuwe kampioen zal voortkomen.

In de komende ronde moet Martijn het opnemen tegen Brion, een duel waarnaar met spanning zal worden uitgezien. Olga op haar beurt bindt de strijd aan met Harry Velraeds, al jaren een vaste LK-deelnemer en altijd voor iedereen een geduchte tegenstander.
Deze beide toppartijen worden om uiteenlopende redenen vooruitgespeeld. Hopelijk zal dat zijn in de clublokaal van De Vaste Zet zodat belangstellenden uit de eerste hand getuige kunnen zijn van de hopelijk heroische gevechten om de leidende posities.

De Roermondse cracks vervullen in de marge een bescheiden rol van betekenis. Alhoewel, Wim Sanders had zich voor aanvang van het toernooi een doel gesteld en met zijn 50%-score ligt hij behoorlijk op koers. Tegen Dieter van Gortel krijgt hij de kans om die mooie score te consolideren.

Rob Aartsen is na zijn snelle verlies tegen Paul Stevelmans teruggevallen naar de laatste plek op de ranglijst. Hij krijgt de volgende ronde in Leo Holtman een tegenstander tegen wie hij toch minstens de helft van de koek moet kunnen opeisen. Wij, de kijkers op afstand, laten ons verrassen. Het is te hopen dat Rob dat tijdens de partij niet doet (!!).

De zesde ronde staat geprogrammeeerd voor zaterdag 21 mei.
Een week later vindt in Geleen de slotronde plaats.