Online damexperiment geslaagd: Ger Pisters triomfeert

Geplaatst op 13-05-2020

Terwijl een groot deel van dammend Nederland (alleen Nederland?) zijn toevlucht neemt tot het onlinedammen was onze vereniging tot gisteren verstoken van het dammen via het digitale medium. Lidraughts en Playok zijn begrippen die de afgelopen weken ook de damwereld in hun greep hebben.

Het experiment zoals dat gisterenavond om 20 uur van start ging, krijgt beslist een vervolg. Het deelnemersveld, vijf spelende personen, was beperkt deels te wijten, zo je wil te danken, aan het feit dat alleen fysieke leden van damclub Roermond aan deze pilot mochten deelnemen. Zo op het eerste gezicht staat niets een uitbreiding van het ledenbestand in de weg.

Jammer was het, althans in mijn beleving, dat er geen rondtoernooi werd gespeeld, maar dat de paring betrekkelijk willekeurig was. Het is niet te verkopen dat je bij 8 partijen tot driemaal toe dezelfde tegenstander treft. Het feit dat een van de spelers op een gegeven moment vier punten aan zijn saldo kreeg toegevoegd deed bij de overige dammers de voorhoofden fronsen. Dat ongerief was voor de deelnemers overigens geen reden om voortijdig af te haken. De twee uur speeltijd vloog om.

Ger Pisters werd met een geweldige overmacht winnaar. Dankzij de bonuspunten kwam hij uit op een score van 17 uit 8. Ton Coenen die tweede werd, scoorde slechts 9 punten.

De uitslagen:
Ger Pisters 17 uit 8
Ton Coenen 9 uit 8
Jack Sijbers 6 uit 7
Jac Hannen 5 uit 7
Rob Aartsen 5 uit 8

Waarschijnlijk krijgt het experiment komende vrijdag een vervolg. Houd de website in de gaten.

[12-05] Van een van onze trouwe volgers kregen we de volgende aanvulling:

Op lidraughts dammen in clubverband kan je na afloop van je partij beter even op pauze gaan staan om niet steeds de zelfde paringen te krijgen. Als meerdere uit zijn en dan weer op deelnemen drukt heb je kans op een andere tegenstander.
Je kan met een beetje handigheid de anderen zien dammen zonder de toernooikamer te verlaten. Mede spelers druk je op volgen en dan kan je rechtsonder op het scherm met een piepkleine tv hun partij zien.
Ook de eerste zet moet je doen voordat de timer op nul staat ( telt ook voor zwart )
Een en ander gewoon in een testtoernooi uitproberen.

Dank je wel voor deze bijdrage.

13-05-2020: 76