Clubkampioenschap: Okrogelnik morst eerste punt

Geplaatst op 16-10-2004

(2631) Jack Sijbers was op de vierde speeldag van de onderlinge competitie hard op weg om Peter Eikelenberg een klapper van jewelste toe te brengen. Een kleine onachtzaamheid in het middenspel kwam de Heerlense Roermondenaar verrassend op een schijfverlies te staan en op dat moment wees alles er op dat Sijbers moeiteloos op de overwinning afstevende. Het pakte evenwel geheel anders uit. Door een combinatieve afwikkeling kwam Eikelenberg zowaar geheel onverwachts een schijf voor, en hij liet zich de kans op beide punten niet ontnemen.

Roy Loor had veel veel moeite met Maurice Weijers. Of misschien doen we de waarheid met deze stelling wel enig geweld aan. Maurice speelde een dijk van een partij tegen de voorzitter van de club. Maar het is doorgaans niet de stand op het bord die Weijers tot capitulatie brengt, eerder de steeds weer opdoemende nijpende tijdnood. Zo ook in zijn partij tegen Loor. Een niet volledig doorgerekende stand in een tijdnoodfase met fatale afloop, zo zou je de partij in enkele woorden kunnen karakteriseren. Jammer voor Maurice. Roy maalde er niet om, de winst was binnen.

Een sensatie hing in de lucht bij de partij tussen Wiel Okrogelnik en Jos Werson. Nadat Werson in met vroege middenspel tijdelijk een schijf voorkwam, zag het er al even benauwd uit voor de veelvoudige clubkampioen. Zodra de stellingen weer geneutraliseerd waren leek Okrogelnik over de beste papieren te beschikken, maar ook hier liep het helemaal anders. Wiel offerde noodgedwongen een schijf en moest daarna alle zeilen bijzetten om toch nog een remise te bewerkstelligen. Dat lukte wonderwel. Voor Werson betekende de puntendeling zijn eerste puntje in deze onderlinge competitie. Voor Okrogelnik betekende de remise zijn eerste verliespunt.

Wim Sanders liet opnieuw aan tweepunter aantekenen. Debutant Piet Snellens speelde tegen hem een heel aardige partij dam, maar hij werd in een positioneel toch al wat mindere stelling combinatief onder de voet gelopen.

Rob Aartsen had zijn dag kennelijk niet. Tegen Jac Hannen koos hij, met wit spelend, een openingsvariant die naar alle waarschijnlijkheid in geen enkel theorieboekje is te vinden. De reden werd pijnlijk duidelijk. De geheel nieuwe creatie van de opening bleek in de praktijk geen stand te houden. Een slagenafwikkeling in het vroege middenspel leidde binnen anderhalf uur dammen een nederlaag voor de man uit Montfort in.

De stand na de partijen van 15 oktober:
J.Bechoe 3 2 1 0 5
W.Okrogelnik 3 2 1 0 5