PLDB voor het uur van de waarheid

Geplaatst op 11-06-2004

Vanavond om 19.30 uur begint in de Heremiet in Geleen een van de belangrijkste, zoniet de allerbelangrijkste, ledenvergaderingen van de Limburgse Dambond. Allerlei verwikkelingen in de afgelopen maanden hebben ertoe geleid dat het actieve bestuurlijke kader van de Limburgse damorganisatie in ingeklonken tot welgeteld twee personen.

Voor een organisatie die als doelstelling heeft het promoten van het damspel in de hele provincie Limburg, een wel bijzonder karig aantal. Willen de Limburgse dammers dit, willen of durven ze geen verantwoordelijkheid meer dragen, zijn de onderlinge verhoudingen verstard? Allemaal vragen waarop misschien vanavond een antwoord gegeven kan worden. Feit is in ieder geval dat het aantreden van vers bloed een essentiele voorwaarde is om het voortbestaan van de dambond te kunnen waarborgen.

Zonder leiding geen achterban, zo simpel liggen de zaken. Het nog zittende tweemanschap ziet zich voor de bijna onmenselijke taak geplaatst om dammers om zich heen te mobilseren die gezamenlijk als doelstelling moeten hebben het weer vlot trekken van het vlaggeschip dat naar de naam PLDB luistert.

Mochten er vanavond geen concrete afspraken uit de koker rollen, dat lijken de dagen van de PLDB als zelfstandige organisatie geteld.

Een aanvulling van het bestuur tot een volwaardig bestuur blijkt al vele jaren een utopie. Met drie, soms vier man als bestuur, werd het dammen in Limburg vele jaren lang draaiende gehouden. Gelukkig slaagde de zelfstandig optredende commissie wedstrijdzaken er steeds weer in het hele competitiegebeuren te organiseren, waardoor andere belangrijke zaken - het wakker maken van Limburg voor het damspel - er domweg bij inschoten. De vorig jaar ingeslagen weg om het bestuur en de mensen van het wedstrijdgebeuren in één bestuurlijke eenheid op te nemen, een bestuur van zes personen met een dagelijks bestuur van drie personen, leek een goede zet die in de praktijk heel goed funktioneerde.

Het volledig wegvallen van de commissie wedstrijdzaken, een terugtreden gebaseerd op solidariteit, doet het ergste vrezen voor de nu voorliggende competitie. Ook hier zullen vandaag spijkers met koppen moeten worden geslagen.

Al met al belooft het een warm avondje vergaderen te worden (De Heremiet, Kluis 50, geleen) met het voortbestaan van de dambond als heikelpunt.