Om het damkampioenschap van Roermond (aangepast)

Geplaatst op 10-12-2011

Het was vrijdagavond (9-12) druk tijdens de cubavond. Maar liefst 14 dammers en damsters (!) betraden de koppienkamer in de sporthal. Er konden vijf partijen worden geprogrammeerd om het damkampioenschap van Roermond. Na enkele weken van radiostilte een verademing.
Die vijf partijen leverden ook weer de nodige verrassingen op.

Zo won Wiel Okrogelnik van Peter Hernaamt. Op zich is dat geen verrassing, maar de manier waarop Peter zich in de stand vastbeet zorgde er voor dat de winst van Okrogelnik allerminst een verzelfsprekendheid is geworden. Een combinatie van tijdnood en een niet-klassieke stelling werkten in Peters nadeel.
Voor de mensen van het eerste uur: Peter Hernaamt was degene die in 1983 Wiel Okrogelnik de eerste nul bezorgde in de onderlinge competitie van damclub Donderberg. De partij werd destijds gespeeld in een plaatselijke horecagelegenheid en dat was voor het spel niet bevorderlijk. Uiteraard wel voor de omzet aan gerstenat ter plekke. De nederlaag van Okrogelnik had toen tot gevolg dat Willem van Rooy de eerste clubkampioen kon worden. Later nam Okrogelnik op ongekende wijze revanche op zichzelf. Dit alles even terzijde.

Voor de net 15 jaar geworden Djordy Suijlen kon de avond niet meer stuk. Djordy klopte Rob Aartsen en metterdaad pakte hij zijn eerste winstpunten, waardoor hij meteen drie plaatsen op de ranglijst kon klimmen. Voor Rob daarentegen waren de rapen zuur.

Jack Sijbers maakte korte metten het Roy Loor. Toegegeven moet worden dat Roy zelf een wezenlijke bijdrage leverde aan de winst van de man uit Herten. De pijnlijke gevolgen van het te toelaten van een slagzet mag je je dan ook deels zelf aanrekenen. Voor Jack betekende dit dat hij naar een plekje in de bovenste regionen van de ranglijst kon klimmen: 9 uit 9.

Ger Pisters (met wit) en Jac Hannen maken van hun onderlinge treffen steevast een leuke pot. Zo ook dit jaar. Een gedurfd positioneren van een schijf op veld 29 zette de stelling al vroeg in de partij op scherp. Gaandeweg bracht Ger zijn tegenstander in positionele problemen. Een simpel zetje besliste de strijd.

Leon Zeegers mist duidelijk wedstrijdritme en dat komt in de partijen duidelijk aan het licht. Ook vrijdag speelde hij verrre van vlekkeloos. In het vroege middenspel al vergaloppeerde zich tegen Joop Verstappen en dan is de bok vet. Vakkundig leidde Joop na het behalen van een schijfwinst de schijven naar de volle winst.

Ranglijst per 10-12-11 na 40 van de 91 partijen

1 (  4 ) W.Okrogelnik       7  6  0  1 12   (  60 )
           2 (  1 ) G.Pisters          7  5  2  0 12   (  46 )
           3 (  2 ) J.Heltzel          6  3  3  0  9   (  72 )