Zaterdag: DC Roermond verwelkomt Raes DC Maastricht

Geplaatst op 16-12-2010

(66.735) Het lijkt wel eens alsof de Limburgse damcompetitie is ondergesneeuwd. Een keer in de vier of vijf weken maken de manschappen zich op om de confrontatie met een tegenstander aan te gaan, maar voordat de volgende ronde op het programma staat is 'men' doorgaans al weer vergeten wat de voorgaande wedstrijd heeft opgeleverd.
Mogelijk dat daarin volgend seizoen verandering in komt. Het bestuur PLDB is immers voornemens om de clubcompetitie in zijn geheel af te werken in een tijdsbestek van vier opeenvolgende maanden. Dit seizoen begon de competitie begin september, en media april is de laatste wedstrijddag, en dat gemeten over zeven wedstrijden.

Even het geheugen opfrissen. Damclub Roermond verscheen op 6 november voor het laatst in competitieverband achter de borden. Na die ronde ziet de ranglijst in de PLDB-clubcompetitie er als volgt uit:
Roderland DC    	         3   	6  	35
Schaesberg       	         3   	6  	33
DIOS                	3   	4  	28
Raes DC Maastricht  	3   	4   	25
Cema/De Vaste Zet   	3   	2   	21
DC Roermond          	3   	2   	18
Eureka                    	3   	0   	19
De Ridder                	3   	0   	13
Zaterdag komen de dammers van Raes DC Maasstricht naar Midden-Limburg. Met een knipoog naar uitspraken gedaan tijdens een PLDB-ledenvergadering, Maastricht reist 'helemaal naar Roermond' om daar een competitiewedstrijd te gaan spelen. De afstand Maastricht - Roermond is bijna evenver als die van Roermond naar Maastricht, er van uitgaande dat de wind uit de goede hoek komt.
Zes weken non-competitiedammen is een hele lange periode van damrust. Daar waar de KNDB haar dammers min of meer verplicht om om de veertien dagen gemotiveerd aan de slag te gaan, kunnen wij in Limburg rustig enkele weken achterover gaan hangen, uitziend naar de volgende wedstrijd. Maar zaterdag is het dan eindelijk zover.

Een beetje filosoferen: Raes DC Maastricht, uitkomend in de PLDB-competitie, is een team dat qua speelsterkte vergelijkbaar is met ons competitie-achttal. Omdat Maastricht wellicht ook tegen ons enkele gerenommeerde landelijk spelende dammers in stelling brengt, maakt die personele uitbreiding het team een stevige, soms wel gevaarlijke tegenstander.

In de afgelopen seizoenen speelden we drie maal tegen Raes DC Maastricht provinciaal. De eerste wedstrijd wonnen wij met 10-6. Twee seizoenen later deden we het voor 9-7, en vorig seizoen bleven de krachten in de gezamenlijke competitieronde
steken op 8-8. Als die trend doorzet, ziet het er voor ons morgen niet best uit.

Damclub Roermond treedt in ieder geval weer compleet aan, dat wil zeggen: alle acht borden zijn bezet. We gaan er van uit dat ook onze tegenstanders met het voorgeschreven aantal van acht man komen aanzetten. Als de loting een beetje gunstig wil uitpakken kan dat een hele mooie wedstrijd opleveren, waarbij geen van beide teams een favorietenrol krijgt toebedeeld. Volop spanning dus in de Jo Gerrishal, een aanrader voor belangstellende toeschouwers.

Het programma voor 18 december 2010:
Schaesberg - DIOS
Eureka - Roderland DC